SEO Guide
10 ting du bør huske på
Roma ble ikke bygget på en dag, og det blir heller ikke søkemotoroptimaliseringen og synligheten til nettstedet ditt på søkemotorer. For å oppnå god synlighet på søkemotorer som Google, trenger du mange byggesteiner. Og i motsetning til Roma er SEO et evigvarende restaureringsprosjekt hvor du hele tiden må holdes oppdatert på de siste endringene i algoritmen.
Synlighet på Google er viktig hvis du vil lykkes med online markedsføring som ikke har kostnad ved klikk, dette er organisk trafikk. Visste du for eksempel at de fem første søkeresultatene på Google får 67% av alle klikk? Så nå skjønner du åpenbart hvorfor SEO er så viktig.
Sjekk din SEO gratis
Hva er SEO?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization (søkemotoroptimalisering), og er optimaliseringen du trenger å gjøre for å få en organisk synlighet i søkemotorer som Google.
At synligheten din er organisk betyr at du ikke betaler for plasseringen. I motsetning til Google Ads, der du øker rangeringen din ved å by på nøkkelord for sidene dine, må du jobbe litt hardere for en god rangering med SEO. Du kan bruke søkemotoroptimalisering for flere forskjellige typer søkemotorer, men her konsentrerer vi oss om søkeresultater i Google.
Når du som bruker søker etter noe på Google, får du vanligvis mange søkeresultater, og det vil ofte være utallige sider du kan bla gjennom for å finne svar på det du leter etter.
Virkeligheten er at folk bare ekstremt sjelden blar videre til side to. Faktisk får side 1-resultater i Google vanligvis 92% av klikkene. Så det er klart at den viktigste oppgaven din når det gjelder SEO er å lande på side 1 i folks søkeresultater – og helst så høyt på side 1 som mulig.
Her er 10 ting du kan jobbe med i dag som vil gi resultater på sikt.
10 tips til bedre SEO
Vi vet at det er mye å holde styr på med SEO, og noen ganger vil det være vanskelig å holde tungen rett i munnen. Derfor har vi laget en sjekkliste over de 10 viktigste tingene du trenger å jobbe med for å sikre at du får best mulig rangering i søkeresultatene.
1. Responsiv nettside
Det er ikke lenger nok å ha en nettside som fungerer kun på PC. Andelen mobilsøk er mellom 39 og 72%, avhengig av bransje. Derfor bør nettsiden din også være brukervennlig på en mobil hovedsakelig, men også tablets og smartklokker helt etter bransje.
Mobiloptimalisering er et av de viktigste punktene å holde styr på, så hvis du ikke allerede har en mobiloptimalisert nettside, start der. Googles algoritme rangerer ikke-mobile nettsteder lavere.
I praksis betyr dette at de som utfører søk fra mobile enheter, som smarttelefoner og tablets, vil se nettsider som er tilpasset og responsive for enheten. Derfor, hvis nettsiden din ikke er mobiloptimalisert, vil det være vanskeligere for deg å nå disse søkerne.
Sjekk med Google om din nettside er responsiv og brukervennlig på mobil her!
2. Gjør din side lett å forstå for søkemotorer
Det er ikke bare folk som trenger å lese innholdet du har på nettsiden din. For å vurdere om innholdet ditt er relevant for søket, må søkemotorene også enkelt kunne forstå hva siden din handler om. Her er noen ting du må huske på.
Strukturen på nettstedet ditt har stor innvirkning på SEO. Bruker du overskrifter for å skille titler fra brødtekst? Har du en logisk koblingsstruktur? Bruker du nettstedskart?
Sitemaps gir søkemotorer informasjon om hvor ofte du endrer side og vekting av de forskjellige delene av nettstedet ditt. I trinn seks kan du lese mer om hvorfor det er viktig for Google å se at nettstedet ditt oppdateres regelmessig.
Sørg også for at alle bilder og objekter har alt-tekst slik at søkemotorene kan lese hva bildet handler om. Denne teksten vil ofte også være synlig for besøkende, så det er viktig å bruke en beskrivende alt-tekst.
3. Bruk søkeord naturlig
Nøkkelord spiller fortsatt en rolle, men det alene vil ikke være nok til å sikre en god rangering i søkemotorene. Det gamle trikset med å bruke søkeordet i nesten hver annen setning hjelper deg heller ikke med å rangere høyere på det søkeordet.
Du må fremdeles være systematisk i bruken av nøkkelordet og inkludere det i tittelen, URL, alt-tekst, naturlig i teksten og i ankertekstene dine for lenker.
I tillegg har søkemotorer blitt smarte nok til å forstå hva vi mener, selv om vi formulerer nøkkelordet annerledes, så ikke vær redd for å bruke forskjellige varianter av nøkkelordene.
4. Bruk long tail-søkeord
Du har kanskje oppdaget at det kan være veldig høy konkurranse om søkeord som beskriver tjenestene dine? For å være høyt rangert, for eksempel, er “digital markedsføring” veldig vanskelig å rangere for og krever en veldig langsiktig strategi.
I stedet kan du prøve å finne noen såkalte langvarianter av nøkkelordet – det vil si setninger som inneholder ordet. På den måten får du en lengre søkefrase, for eksempel. “digital markedsføring for små bedrifter” eller “seo innen digital markedsføring”.
Ved å være mer spesifikk kan du tiltrekke deg mer relevante besøkende som leter etter svar på akkurat det du har optimalisert mot.
I tillegg, når stemmesøk blir mer populært, blir long tail nøkkelord mer relevante fordi flere vil formulere sine søk gjennom setninger. Google har for lengst gjort det mulig å søke ved bruk av stemme.
Prøv å spørre Google om noe selv og se hva svaret ditt blir. I mange tilfeller kan man tydelig se at Google har valgt å vise resultater som er optimalisert for å gi et veldig spesifikt svar på et veldig spesifikt spørsmål.
Sjekk din SEO gratis
5. Ha gode meta-beskrivelser
Ja, meta-beskrivelse spiller fortsatt en rolle. Dette har ingen direkte innvirkning på rangeringen, men det er fortsatt viktig for SEO. Metabeskrivelse er forhåndsvisningsteksten du kan se i et søkeresultat.
Når du skriver meta-beskrivelsen din, har du opptil 160 tegn å fortelle hva du kan tilby på siden din. Ved å inkludere nøkkelordet her, vil den besøkende få inntrykk av at siden din er relevant for søket de har utført.
Hvis du formulerer meta-beskrivelse for å ringe til handling og være engasjerende, kan du øke sjansene for klikk og dermed besøk på nettstedet ditt.
6. Hold besøkende på siden
Innholdet ditt må være lesbart og brukervennlig for både mennesker og søkemotorer. Men det er ikke nok.
En ting er å tiltrekke trafikk til nettstedet ditt, men en annen viktig faktor er hvor lenge de besøkende blir der. Hvis flertallet av de som besøker nettsiden din forsvinner raskt igjen, vil Google oppdage det og tolke det som at siden din er irrelevant for den besøkende, og du vil få en lavere rangering i søkeresultatene som et resultat.
Google registrerer hvor mange besøkende som er på siden din, hvor lenge de er der, hvor mange sider de ser, og hvor høy avvisningsfrekvens du har. Alle disse tingene påvirker om du anses som relevant av Google.
Derfor må du gjøre noe for å gjøre de besøkende nysgjerrige på å se mer. Du må opprettholde dem med godt innhold som oppfyller deres forventninger, og du må sørge for at informasjonen på nettsiden din er:
- Lett å navigere til
- At du har tilpasset innholdet
- Dekker kundens behov og forventning
- Og ikke minst at du faktisk skriver om det du sier du skriver om
Det er få ting som er mer irriterende enn å søke svar på et problem og bli møtt av et salgssted som ikke er forespurt, så sørg for å gi de besøkende det de kom for.
7. Nytt og oppdatert innhold
Du kommer langt med godt innhold, men de dårlige nyhetene er at det ikke er nok at du bare skriver noe innhold og deretter aldri gjør noe mer.
Google vil alltid prøve å finne de mest relevante søkeresultatene, og dette betyr at det er en viktig faktor at ditt eksisterende innhold regelmessig oppdateres og at du produserer nytt innhold regelmessig.
Det er ikke sannsynlig at potensielle kunder vil se etter nøyaktig det samme om et år. Nye problemer og utfordringer vil oppstå, og du må ta tak i dem slik at de vet at du kan hjelpe.
8. Interne og eksterne links
De fleste er klar over at det lønner seg å lenke til andre deler av nettstedet deres for å omdirigere besøkende til relevant informasjon. Dette er selvfølgelig viktig, men eksterne lenker kan være like gode.
Ikke vær redd for å sende besøkende til andre nettsteder, men se på det som en mulighet til å fremstå som troverdig og trygg. Kobling til nettsteder som Google anser som seriøse, vil også øke troverdigheten til ditt eget nettsted.
For å få mest mulig ut av koblingsbygging / backlinks-bygging, må du også ta hensyn til ankerteksten du bruker. Dette er teksten du bruker som lenketekst. Teksten skal forklare hva lenken fører til, slik at både søkemotorer og besøkende vet hva de får hvis de klikker på lenken.
9. Bruk Google Ads
Som vi nevnte tidligere, er det ingen snarvei til den første siden i det organiske søket. Det tar tid å bygge plasseringen din, og den kan variere avhengig av hvem som søker, så i mellomtiden anbefaler vi at du har en Google Ads-strategi.
Likevel er det viktig å understreke at de samme “reglene” gjelder i Google Ads som i SEO. Hvis du ikke har noe relevant innhold å sende folk til, vil du ikke få en god plassering. Men siden du kan bruke penger som en faktor, er det lettere å vises på første side.
I Google Ads avhenger synligheten i kombinasjonen av kvalitet og bud. Basert på kvaliteten på siden du vil ha trafikk til, søkeordet den skal vises på, og hvilken type annonse du velger, vil du motta kvalitetspoeng. Høye kvalitetspoeng gir lavere kostnader og bedre plassering.
10. Ha system på SEO’en
Det er mye å tenke på når du jobber med SEO, og det er mange steder du kan starte. Vårt tips er å lage et system som passer deg og din virksomhet. Sett deg et mål for hva du vil oppnå. Når du har målet klart, kan du lage en plan for hvordan du skal nå målet ditt.
Gjennomgå punktene ovenfor og vurder hva du allerede har god kontroll over og hva som mangler i dag.
Vi er spesialister på optimalisering av digitale løsninger og kan veilede deg i riktig retning eller hjelpe deg fra A-Å. Om du ønsker å se våre referanser eller hva andre kunder sier om oss så se våre referanser her!
Sjekk din SEO gratis
Noen av våre partnere
Andre løsninger av Smart Digitalt
Spinn og Vinn
Spinn og Vinn er et digitalt lykkehjul på nett til nettsider og nettbutikker. Lykkehjulet konverterer besøkende på nettsiden til fremtidige kunder via innhenting av informasjon.
Les merBookingsystem365
Bookingsystem365 er et brukervennlig, enkelt og profesjonelt bookingsystem for alle mulige bransjer som tilbyr tjenester. Løsningen har unike funksjoner som gjør løsningen helt spesiell!
Les mer